Stworzony przez Sapkowskiego Geralt był od zawsze postacią popularną i wiele osób ceniło sobie powieści o białowłosym Wiedźminie. Ostatnio obserwujemy prawdziwy boom na wszystko, co związane z tym bohaterem. Dzieje się tak m. in. za sprawą wydanej przez CD Projekt gry cRPG, która zanotowała wysokie wyniki zarówno wśród recenzentów, jak i sprzedaży w kraju oraz za granicą. Na sukcesie ‘The Witchera” stara się skorzystać wydana niedawno gra karciana, nazywająca się oczywiście „Wiedźmin”.
Na pomysł stworzenia karcianki wpadła Kuźnia Gier i trzeba przyznać, że jej autorzy przyłożyli się do zadania. „Wiedźmina” otrzymujemy w ładnym, czarnym pudełku. W skład zestawu wchodzą 24 żetony wraz z sakiewką, ponad setka kart, znacznik z podobizną Geralta oraz instrukcja.
Monety to tekturowe krążki, które podczas rozgrywki służą jako waluta w licytacjach o różne karty, zdolności i samego Wiedźmina. Różnią się wartością i prezentują się ładnie. Łatwo wyobrazić sobie, że wyjmuje się z sakiewki prawdziwe złote pieniądze, a nie jedynie ich imitacje. Karty natomiast dzielą się na kilka grup – ataki, potwory, postacie, lokacje i tak zwane wydarzenia. Pierwsze z nich reprezentują rodzaje obrażeń jakie gracz może zadać przeciwnikom. Ci z kolei przypisani są losowo do różnych lokacji, które po upływie kilku tur mogą przejąć, wyrządzając tym samym różne szkody graczom. Postacie dzielimy na cztery karty Geralta (każda jest zdolna do używania innego, konkretnego typu ataku i bez nich nie możemy walczyć) oraz bohaterów, których losujemy co turę, aby móc brać aktywny udział w rozgrywce. Ostatnia grupa, czyli wydarzenia, to specjalne zdolności, które po wcześniejszym wylicytowaniu można wykorzystać na zdobycie dodatkowych funduszy, uprzykrzenie życia konkurentowi itp. Z samymi kartami wiąże się moje drobne zastrzeżenie. Wykorzystują one obrazki z gry „Wiedźmin” i choć nie wygląda to wcale źle, wydaje mi się, że lepszy efekt mimo wszystko dałyby ręczne rysunki, choćby nawet arty z samego cRPG.
Na początku wszystko prezentuje się skomplikowanie. Instrukcja tłumaczy większość aspektów gry, ale najłatwiej poznać zasady, stykając się z nimi w praktyce. Po ich opanowaniu, które następuje zaskakująco szybko, rozgrywka przestaje wprowadzać grających w konsternację i sprawia sporo przyjemności.
Każdą turę rozpoczyna gracz, posiadający podobiznę Geralta, wędrującą z rąk do rąk po każdej rundzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wybiera się bohaterów i po uzupełnieniu zasobów pieniężnych jak i kart ataków, rozpoczyna się licytacja o wynajem Wiedźmina. Zwycięzca jest uprawniony do wyboru rodzaju ataku oraz przeciwnika. W ten sposób nie pozwala potworom na przejęcie lokacji, a co za tym idzie utraty przez graczy pieniędzy czy kart. Każdy pokonany stwór pozwala na dobranie żetonów lub formy ataku, oraz daje z góry określoną sumę punktów sławy. Zwycięża ten, kto uzbiera ich więcej, więc warto dwa razy zastanowić się nad atakowaniem słabszym potworów. Pod koniec tury ma jeszcze miejsce licytacja o kartę wydarzeń, która może pozwolić na niwelowanie ataków konkurencji, automatyczne zwycięstwo w licytacjach lub inne przydatne chwyty „poniżej pasa”.
„Wiedźmin” przeznaczony jest dla dwóch do czterech graczy. We dwójkę tury mijają błyskawicznie i do końca zabawy dociera się za szybko. Przy większej grupie rozgrywka nabiera rumieńców. Licytacje stają się zażarte, każdy zabity przeciwnik jest na wagę złota. Umiejętne posługiwanie się zdobytymi bogactwami i kartami wydarzeń może zadecydować o ostatecznym rozstrzygnięciu. Niestety po kilku kolejnych rozgrywkach do gry wkrada się wtórność i jeżeli na rynku nie pojawi się dodatek, coraz mniej osób będzie chętnych do gry.
Podsumowując, „Wiedźmin” jest porządnie wykonaną karcianką, która ma sensownie skonstruowane zasady, pozwalające na przyjemne spędzanie czasu. Nie ma się do czego tak naprawdę przyczepić od strony technicznej (może oprócz wspomnianych przeze mnie obrazków z gry, ale to jedynie moja opinia). Pozostaje mieć nadzieję, że Kuźnia Gier będzie powiększać swoją ofertę o kolejne zestawy, a wtedy kto wie…
Ocena: 8/10
Wiedźmin przygodowa gra karciana dla dwóch do czterech osób.
czas rozgrywki: 30 - 90 minut
sugerowana cena detaliczna: 59,00 zł
premiera: wrzesień 2007
autorzy: Magdalena Madej-Reputakowska, Maciej 'repek' Reputakowski, Michał 'Puszon' Stachyra, Maciej 'Sqva' Zasowski
ilustracje: pochodzą z "Wiedźmin: Gra Komputerowa"
Za dostarczenie produktu do recenzji dziękujemy Kuźni Gier