Warhammer >> Przewodnik >> Warhammer - Języki

| | A A


Autor: Borejko
Data dodania: 2008-12-04 20:11:33
Wyświetlenia: 15014

Warhammer - Języki

Do poniższego wpisu zainspirował mnie Jackdays, który na swojej stronie opublikował listę języków i wiedzy poszczególnych ras występujących w Warhammerze (tutaj można przeczytać ten tekst w języku angielskim).

Przegrzebałem trochę dodatków (głównie pierwszoedycyjnych) i uzupełniłem te wiadomości z oficjalnych oraz naszych polskich źródeł, usuwając tym samym informacje o fanowskich dodatkach.

Przede wszystkim dziękuje Jackdays'owi, że pozwolił mi na wspieranie się Jego tekstem - warto zajrzeć na Kelevala Hammer, gdyż można znaleźć tam inne fajne teksty do WFRP.


LUDZIE:
Staroświatowy i jego dialekty:

ALBIOŃSKI - Używany na terenie Albionu

Bretoński - Używany w Bretonii, podobny do dialektu używanego w południowo- zachodnim Albionie. "h" znajdujące się na początkach wyrazów jest gubione, natomiast "th" zastępuje się "z", "r" wymawiane jest gardłowo.

DOLGAŃSKI - Dolganie mówią swoim dialektem, podobnym nieco do ungolskiego

Estalijski - Jest językiem ze śpiewnym, nosowym akcentem, używanym na terenie Królestw Estalijskich. Obcy mogą mieć problemy z zrozumieniem ludności zamieszkującej Góry Irrana (północna cześć Estalii), gdzie w mowie występują dziwne idiomy pochodzące z minionych wieków.

GOSPODARSKI - Używany na terenie Kislevu przez Gospodarów. Osoby mieszkające na prowincji mają trudniejszy dla zrozumienia akcent (a zarazem silniejszy).

Norsmeński, norski - Używany przez Norsmenów, a także na terenie Kislevu, gdzie uważany jest za dialekt szlachecki, dlatego tamtejsza arystokracja lubi podkreślać nim swą pozycję społeczną [Uwaga: Podręcznik podstawowy do 1 edycji podaje na str. 216 że jest to język zwany norskim, zaś w ŹsDwK że jest to język norsmeński.]

Reikspiel - Używany na terenie Imperium i Jałowej Krainy, a także w Granicznych Księstwach.Reikspiel jest standardem, na podstawie którego oceniane są inne języki np. katajski, czy arabski. Profesorowie Uniwersytetów Imperialnych utrzymują że reikspiel jest najstarszym językiem pisanym*

SŁOWIAŃSKI - Mieszkańcy Kisleva dawno zaadaptowali język Starego Świata, jednak wielu z nich nadal używa plemiennego języka posiadającego bardzo bogaty zasób wyjątkowo opisowych przekleństw. Kislevczycy mają głosy głębokie i dźwięczne, często wymawiają "v" zamiast "w". [Uwaga: Podręcznik WFRP 1 ed. podaje na str. 291 że dialektem Kislevu jest słowiański, natomiast w przedostatniej części kampanii WW- ŹsDwK mamy już dialekty: dolganów, gospodarów, norsmeński i ungołów.]

Sylvański - Używany na terenie Sylvanii

TILEAŃSKI - Melodyjny dialekt Starego Świata, który obcy często mylą z estalijskim, co ponoć bardzo irytuje Tileańczyków.

Ungolski - Używany przez Ungołów z charakterystycznym silnym akcentem wschodnim i rozbudowanym słownictwem odnoszącym się do koni i kawalerii.


ELFY:
ELTHARIN - Eltharin czyli język elficki, ma tylko dwa dialekty: tar-elhtarin i fan-eltharin, pierwszym posługują się elfy wysokie i morskie, zaś tym drugim elfy leśne. Elfy leśne posługują się także staroświatowym. Jest językiem niezmiernie skomplikowanym - elfy uczą się go prawidłowo używać dopiero, gdy ich umysły zostaną odpowiednio wyćwiczone m.in. przez Pran Iemuz-gu. Niewielu ludzkich uczonych (tych którzy poznali eltharin) poświęciło całe swoje życie na naukę tego melodyjnego języka; przy czym jest on uproszczoną wersją, używaną tylko przez elfickie dzieci i tych, którzy krótko żyją.

Eltharinem posługują się także drzewce i driady.
Mroczne elfy z Naggaroth posługują się językiem druhi i eltharinem.


HALFINGI
Halfingi posługują się halfińskim dialektem staroświatowego.


KRASNOLUDY
Większość krasnoludów posługuje się swoim językiem, zwanym khazalid-em, a także konkretnym dialektem języka staroświatowego, używanym na terenach z których pochodzą.


GNOMY
Używają ghassaly- dialektu khazalidu.


GOBLINOIDY
Wszystkie goblinoidy posługują się językiem goblińskim, posiadającym kilka dialektów:

GHAZAKH - Obydwa typy goblinów posługują się tym dialektem.

HARGHAZAKH - dialekt hobgoblinów

ORRAKH - Dialekt orków jest około czterech oktaw niższy niż ghazakh.

SNOTGOB - Dialekt snotlingów.

PÓŁORKI - mówią pospolitym goblińskim językiem, niektóre z nich mogą znać zniekształcone dialekty ludzkie.


OGRY
GRUMBARTH - to sapiący i warczący język Ogrów, wielu z nich zna norsmeński, część z nich ma pojęcie o językach Starego Świata.


REPTILLIONI I TRYGLODYCI
SSISSGL'K - To unikalny syczący język, wymykający się transkrypcji, pełen mlaśnięć, parsknięć, gwizdów i innych szczególnych dźwięków. Używany przez troglodytów i repitllionów.


SKAVENI
QUEEKISH - Jest językiem używanym przez wszystkie klany skavenów.


TROLLE
ORGVAR - Mowa Trolli, dodatkowo mogą znać słabo dialekt staroświatowego z którego pochodzą i rozumieć mowę, niektóre z nich używają dosyć często też zdegenerowanego norskiego.


CHAOS
MROCZNA MOWA - Dziwny język zwierzoludzi, wojowników Chaosu. I tym podobnych istot.


POZOSTAŁE RASY
Drzewce używają swojego języka zwanego Malla-room-ba- larin, eltahrinu, a co czwarty z nich może używać staroświatowego.

Fimiry posługują się językiem zwanym fimar- "przeciągają" niektóre litery (w szczególności S, Z, Ś, Sz), mówiąc np. "sssskrabie"; "Bosssko" Zzzałatw ich".

Zoaty mówią swoim zgrzytliwym i grzmiącym językiem. Niekiedy porozumiewają się w elfickim, a czasami językiem driudów.

Smoki znają po prostu wszystkie języki.



JĘZYKI TAJEMNE
Tajemne języki używane są wyłącznie do celów magicznych, nigdy do porozumiewania się. Księgi, magiczne pergaminy, zwoje i inne przedmioty o magicznej naturze są zwykle napisane, w którymś z tych języków.

Inskrypcje zapisane w zwykłym języku nie są magiczne i nie można się z nich nauczyć czarów.**

MAGICZNY (ZWANY TEŻ LINGUA PRAESTANTIA) - Większość pergaminów jest zapisana w tym języku i mogą używać ich wszyscy posiadający ku temu odpowiednie predyspozycje. Wyróżniamy cztery rodzaje: pierwotny, iluzjonistyczny, nekromancki i czarodziejski.

Staroslański - jest archaicznym językiem Dawnych Slanów spotykanym zazwyczaj na starożytnych artefaktach.

TAJEMNY KRASNOLUDZKI - jest bardziej subtelną wersją starożytnego khazalidu, praktykowaną przez krasnoludzkich czarodziei, zazwyczaj nikt obcy nie poznaje tego języka. [Uwaga: Całkiem możliwe że Jackdays wspominając o Klinkharuhn'ie i Aldruhn'ie jako pisemnej formie khazalidu, miał na myśli właśnie te języki, ja jednak nie natknąłem się w oficjalnych opracowaniach na wiadomości dotyczące tego tematu.

TAJEMNY ELFI - używany przez elfich magów, oparty o starożytny eltharin. Używany na Ulthuanie, oraz przez podróżujące elfy morskie i wysokie, nieznany elfom ze Starego Świata (ci używają Lingua Praestantia do komunikacji)

DRUIDYCZNY - to forma języka używana przed wiekami przez dawnych druidów. Niezwykle rzadki, ozdabia niektóre katakumby i artefakty.

DEMONICZNY - mowa demonów, używana we wszystkich zaklęciach demonologicznych.


SEKRETNE JĘZYKI
5 podstawowych języków, używanych przez ludzi do specjalistycznej komunikacji. Wszystkie języki (prócz klasycznego) wyjawiane są tylko wybranym osobom.

Bitewny - Uproszczona i skrótowa wersja staroświatowego wykorzystywana m.in. do wydawania rozkazów w trakcie walki.

ŁOWCÓW - Sekretna mowa, przekazywana z ojca na syna dotycząca łowiectwa i życia w lasach.

Klasyczny - Martwy język używany do zapisywania tekstów akademickich, religijnych [pod tym względem zbliżony do naszej łaciny, bądź greki, co może świadczyć że pochodzi z Remeanskiego Imperium założonego na terenach obecnej Tileii]

GILDII - Tajemny język Bractw, Gildii, Hanz używany podczas tajemnych rytuałów danej gildii.

W dodatkach pojawiło się sporo kolejnych języków sekretnych takich jak np. cygański (str. 74 OwG), który w WFRP 2 ed. przemianowany został na strzygański.


LUDZIE (POZOSTAŁE CZĘŚCI ZNANEGO ŚWIATA)
Arabski - Używany na terenie Arabii, także przez Nomadów Pustyni.

Kitajski - Spotykany na terenach całego Kitaju, krainie Ind, Górach Kamalayan i Mourn, dorzeczu Chang etc. etc.

Khuresian - mowa z terenów Khuresh

Hung - używany na Pustkowiach Chaosu i Kitaju.

Ikajo - używany w Nowym Świecie przez Ikadian (czerwonoskórych ludzi)

Indhya - używany na terenie północnego i południowego Ind.

[Uwaga: Jackdays wymienia również: nippoński, czy saurian- ja jednak nie znalazłem o nich informacji. Zresztą logicznie rzecz biorąc każdy z języków w innych częściach Znanego Świata powinien mieć swoje dialekty, przynajmniej tyle co reikspiel].


SEKRETNE ZNAKI
Mówiąc o językach nie sposób nie wspomnieć o sekretnych znakach, pomimo że nie tworzą one języka jako takiego, to powiązane są z poszczególnym profesjami, organizacjami, kultami itp., zazwyczaj są to piktogramy, abstrakcyjne rysunki, znaki czy gesty jakich używa np. Kult Purpurowej Dłoni w dodatku ŚnRzR. Jednak znaków tych w dodatkach powstało tak wiele, co umiejętności Wiedzy o... i praktycznie nawet najmniejsze bractwo może mieć swoje sekretne znaki. Celowo więc nie wspominałem o Wiedzy, jaką dysponują poszczególne rasy, czy profesje - im więcej pojawiało się dodatków do WFRP, tym częściej obfitowały one o dodatkowe umiejętności typu: sekretne znaki wędrownych kramarzy, czy Wiedza Cyganów i handlarzy (nie wspominając o Hop!Hop!- sekretnych znakach grzybiarzy z MiM.)

* Nieco dziwne może się wydawać, że Sylvania posiada swój własny dialekt staroświatowego, natomiast Graniczne Księstwa takowego nie mają. Tu także nasuwa się pytanie: Ciekawe w związku z tym jaką rolę odgrywa/ł język klasyczny?

** Jackdays wspomina jeszcze o języku elementalistów, co wydaje się całkiem logicznym rozwiązaniem- skoro istnieje język demoniczny, dlaczego żywiołaki nie mogłyby porozumiewać się w swoim języku, lub chociaż dialekcie demonicznego. Kolejnym nie wymienionym językiem w tej grupie jest np. tajemny nehekherański z nie wydanego w Polsce dodatku "Lure of the Liche Lord" który był językiem używanym w starożytności, a dziś na terenie Imperium Nehekheran.
Lubię to
 Lubi to 0 osób
 Kliknij, by dołączyć
Zobacz też
Słowa kluczowe: warhammer, języki

Podobne newsy:

» Startuje Pafhammer!
50%
» Warhammer 2ed - karta postaci on-line
40%
» Cięcia w wirtualnym Warhammerze
33%
» Nowa karta postaci!
33%
» Życie żaków altdorfskich – materiał do ...
33%
 
Podobne artykuły:

» Wampirze Dary
40%
» Ultramarines: A Warhammer 40000 Movie - recenzja
40%
» Autorski projekt na łamach UF
40%
» Historia Sylvanii!
33%
» Aktualizacja sekcji RPG
33%

Mamy 5 zapisanych komentarzy

Nivo
2008-12-06 17:07:54
| Odpowiedz
Dobry tekst - sucho, zwięźle i dużo informacji do praktycznego użycia.


Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.
Greg
2008-12-11 13:07:44
| Odpowiedz
Generalnie tekst spoko. Wreszcie dowiedziałem się do czego można użyć języka tajemnego bitewnego;]. Chociaż i tak mam wrażenie, że sekretne języki są bardzo mało przydatne w WFRP. Przez 12 lat grania w ten system nigdy mi się nie przydały.

Natomiast trochę mi tu brakuje bardziej filologicznych aspektów. Tzn. na przykład różne dialekty staroświatowego - czym właściwie się różnią. Bo napisanie, że w Bretońskim mówi się jak głupi francuz w amerykańskiej komedii trochę mnie rozwaliło;]. Ale rozumiem że analiza wszystkich przesuwek językowych mało-kogo zainteresuje.

Ciekawe na przykład byłoby opracowanie zasad porozumiewania się w różnych dialektach. Oczywiście można założyć, że bohaterowie rozumieją wszystkie języki od Albionu po Tileę, ale w rzeczywistości Polak z Ruskim się tak łatwo nie dogada, a to niby dialekty tego samego języka (słowiańskiego). No i może jakieś konkretne porady do odgrywania postaci obcokrajowców byłyby fajne. Choćby jakby wypisać jakieś ciekawe idiomy dla estalijczyków. Albo stworzyć trochę fajnie brzmiących przekleństw w khazalidzie, które mógłby wtrącać do swych wypowiedzi krasnolud.

Ale rozumiem, że nie taki był cel powyższego artykułu. Pozostaje tylko liczyć na jakieś przyszłe, szersze opracowanie;]


Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.
_Borejko
2008-12-11 16:35:29
| Odpowiedz
Mój komentarz do Grega niestety witryna UF nie zechciała przyjąć, wiec napisze jeszcze raz ale w bliżej nieokreslonym czasie.
Tak wiec spróbuje w skrócie., może łaskawie tym razem pójdzie.
1. Język bitewny w zamyśle był chyba podobny do jezyka gestów i żargonu wojskowego komandosów marines etc.
2. To że bretończycy mówią jak "głupi francuz w amerykańskiej komedii" jest świetne i podkreśla humor jakiego w WFRP nie brak.
3. Dialekty u mnie na sesjach mają poszczególne prowincje Imperium, natomiast nie było celem przedstyawianie mojej wesji jez. tylko suchyego oficjalnego stanowiska autorów to jak zauważyłeś Greg nie było celem mojego opracowanka.
CIekawae czy tym razem przejdzie.


Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.
Borejko
2008-12-13 16:22:27
| Odpowiedz
W sumie w skrócie napisałem wszystko tak jak trzeba, rozwinę tylko kwestię dialektów.
Te POWINNY róznić się już w samym Imperium- każdy land ma swoją monetę, więc dziwne wydaje się by Nulnijczyk porozumiewał się bezproblemowo z Midennlandczykiem z północy. Dodatkowo warto zauważyć że sam Znany Świat z WFRP, jest znacznie większy od naszego świata więc i same odległości, powinny mieć wpływ na wykształcenie się innych języków.
Przykład wyrwany z sufitu:
Ja mam problemy z rozumieniem ślazaków, pomimo że Bielsko - Biała obecnie znajduje się w woj. śląskim. Ciekaw jestem co zrozumiałbym z kaszubskiego bez translatora.
Tak więc najlepiej na swoich sesjach zakładać że reikspiel, sylvański, tileańskie etc. to osobne języki, które dopiero posiadają gwary i dialekty.
Bo rozwiązanie zaproponowane w WFRP 1ed mówiące o tym że Huanita z Bilbali rozumie Igora z Czernozawtry bo posługują się staroświatowym jest mało logiczne


Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.
Nivo
2008-12-13 16:50:54
| Odpowiedz
Generalnie zgadzam się z większością stwierdzeń. Ciekawym tylko jaki wpływ na zróżnicowanie językowe ma izolacjonistyczna postawa niektórych państw? (mnie zawsze się wydawało że takowym z powodzeniem mogłaby być Bretonia, ale mogę się mylić)

Skłoniło mnie to również do zastanowienia jaką rolę pełnią języki na moich sesjach. Stwierdzam jednoznacznie że żadną, przez co z pewnością cierpi koloryt SS.;)


Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.


Dodaj komentarz, użytkowniku niezarejestrowany

Imię:
Mail:

Stolica Polski:



Twój komentarz został dodany!

Kliknij, aby odświeżyć stronę.




Artykuły

Gry komputerowe
Główne Menu

Gry RPG

Polecamy

Patronujemy
Aktywność użytkowników
madda99 zarejestrował się! Witamy!
_bosy skomentował Blood 2: The Chosen - recenzja
_vbn skomentował Mapy Starego Świata
wokthu zarejestrował się! Witamy!
_Azazello Jr skomentował Gdzie diabeł nie mówi dobranoc. "Mistrz i Małgorzata”, Michaił Bułhakow - recenzja
Gabbiszon zarejestrował się! Witamy!
Liskowic zarejestrował się! Witamy!
_Kamila skomentował "Brudnopis", Siergiej Łukjanienko - recenzja

Więcej





0.099 sek